3 SEO tips for mindre bedrifter
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit lobortis arcu enim urna adipiscing praesent velit viverra sit semper lorem eu cursus vel hendrerit elementum morbi curabitur etiam nibh justo, lorem aliquet donec sed sit mi dignissim at ante-
Vitae congue eu consequat ac felis placerat vestibulum lectus mauris ultrices cursus sit amet dictum sit amet justo donec enim diam porttitor lacus luctus accumsan tortor posuere praesent tristique magna sit amet purus gravida quis blandit turpis.
At risus viverra adipiscing at in tellus integer feugiat nisl pretium fusce id velit ut tortor sagittis orci a scelerisque purus semper eget at lectus urna duis convallis porta nibh venenatis cras sed felis eget neque laoreet suspendisse interdum consectetur libero id faucibus nisl donec pretium vulputate sapien nec sagittis aliquam nunc lobortis .
Nisi quis eleifend quam adipiscing vitae aliquet bibendum enim facilisis gravida neque euismod in pellentesque massa placerat volutpat lacus laoreet non curabitur gravida odio aenean sed adipiscing diam donec adipiscing tristique risus amet est placerat in.
“Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua enim ad minim veniam.”
Eget lorem dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum felis done odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas aliquam sem fringilla ut morbi tincidunt augue interdum velit euismod eu tincidunt tortor aliquam nulla facilisi aenean sed adipiscing diam donec adipiscing ut lectus arcu bibendum at varius vel pharetra nibh venenatis.
Men, hvorfor er det så viktig å komme høyere på Google søk, og hvordan kan dette lede til flere salg?
Se for deg at du er en potensiell kunde, som skal til å søke opp bedriftstypen din på nettet. Når du trykker “Enter” på tastaturet ditt, blir du nesten overveldet av alle nettsidene som dukker opp. Du ser alle konkurrentene dine, bilder, videoer, og hauger av lenker som leder til andre nettsider…
Nå vil jeg stille deg et spørsmål, ser du nettsiden din uten å bla nedover? Hvis du ikke gjør det, er dette et problem…
Se for deg at du er den potensielle kunden, hadde du trykket på det første som kom opp, eller hadde du bladd langt nedover for å finne akkurat din bedrift?
Selvfølgelig hadde du trykket på det første som kom opp.
Men, hvordan kan DU løse dette problemet?
Det finnes to måter å gjøre dette på: Organisk, eller gjennom Google-annonser.
I dag skal vi lære deg hvordan du kan gjøre dette organisk (uten å betale Google for annonser).
For å øke synligheten din på Google er det viktig at du bruker de samme ordene som målgruppen din bruker når de søker etter informasjon om temaet.
Selger du flyttehjelp må du bruke nøkkelord som “Flyttehjelp i Stavanger” og “Transport av møbler”. Snakker du om «Flytting for alle» er det umulig for potensielle kunder å finne tjenestene dine ved å søke…
Hvis du har vanskeligheter med å identifisere nøkkelordene for ditt nettsted, bør du bruke litt tid på å bli kjent med målgruppen din. Synlighet på Google handler i bunn og grunn om å kunne relatere til potensielle kunder.
Korte nøkkelord har stor konkurranse, så det enkleste er å komme høyt på litt lengre nøkkelord dette kalles (longtail-keywords). Søker du på “Solceller” på Google får du opp cirka 88 700 000 resultater. Hvis du ønsker å markedsføre deg som Solcelle-installatør er konkurransen enorm på nøkkelordet “Solceller” og det blir derimot ekstremt vanskelig å rangere høyt.
En bedre ide er å sikte på litt lengre Nøkkelord som for eksempel “Installasjon av solceller i Oslo”, “Spar penger på strømregningen” eller “Solceller for privatpersoner østlandet”
Nå er det på tide å forandre litt på selve teksten på nettsiden din. Her skal du nå bruke nøkkelordene du tror at potensielle kunder kommer til å søke etter. Her gjelder kvalitet over kvantitet.
Overskrifter: Skriv en hovedoverskrift (H1) som klart og tydelig forteller hva teksten handler om, slik at både lesere og søkemotorer får god informasjon. Deretter bruker du underoverskrifter (H2 og H3) etter hvor viktig innholdet er.
Menyer: Bruk nøkkelord som er relevante for din virksomhet i menyen. For eksempel, hvis du selger Katteleker, bør "Katteleker" være et punkt i menyen.
Å ha relevant innhold er avgjørende for synligheten din på Google. Jo mer relevant innhold du har, desto bedre vil du rangere i søk. Google ser på dette som et signal på at du er en autoritet innenfor området, og det kan påvirke hvor høyt du rangeres i søkeresultatene.